Veľká Fatra

 

Významné pohoří táhnoucí se většinou severojižním směrem od Martina a Ružomberka k Banské Bystrici. Údolí Turce a Váhu jej odděluje od sousední Malé Fatry, sedlo Donovaly od Nízkých Tater (Strarohorské vrchy) a sedlo Malý Šturec od Kremnických vrchů. Pozor - neplést se sedlem Šturec (Veľký Šturec), to je sedlo uvnitř Veľké Fatry, odděluje hlavní hřeben od hřebene Zvolen, vedla přes něj kdysi silnice z Ružomberka přes Liptovské Revúce do Motyček a Banské Bystrice. Nyní už nepoužívaná, nahradila ji nová silnice přes Donovaly.

Nejvyšším vrcholem je Ostredok (1592 m.), leží přímo na hlavním hřebenu na červené značce od horské chaty Kráľova Studňa pod Krížnou, kam se dá dostat ze Starých Hor (část Turecká), Dolného, Horného Harmance anebo z Blatnice překrásnou Gaderskou dolinou. Po hřebeni dojdeme  přes vrchol Kyšek a Ploské (pozor - v zimě netraverzovat - nebezpečí pádu lavin!) na romantickou chatu Pod Borišovem, kam se ještě nedostala civilizace a svítí se petrolejkama. K chatě lze dojít i z Necpal nekonečnou Necpalskou dolinou. Za Borišovem se hřeben dělí, můžeme po zelené na vyhlídkový Rakytov (nádherné východy Slunce) až dojdeme k chatě na Smrekovici. můžeme sejít dolů na Podsuchou k silnici Ružomberok - Banská Bystrica nebo pokračovat dále přes Šiprúň na Malino Brdo, zastavit se na Májekove chatě a prohlídnout si malebnou vesničku Vlkolínec s pěknými stavbami. A pak už můžeme sejít dolů do Ružomberka kolem Kalvárie. Opačným směrem možno využít lano´vku z Ružomberka, místní část Hrabovo.

Pokud se z Borišova rozhodneme stále pokračovat po červené, tak přes Malý Lysec a Jarabinu dojeme na Veľkofatranský Kľak (1394 m.), můžeme sejít dolů do Sklabinského Podzámku nebo Nolčova a samozřejmě můžeme pokračovat hřebenem přes Príslop a Vyšné Rudno do Ľubochnianskeho sedla a pak vystoupat na majestátní Kopu a údolí Váhu máme pod sebou jak na dlani. A už pak jen sejít prudkým klesáním do lázeňské Ľubochne nebo k přehradě Krpeľanech. Oba hřebeny od sebe dělí Ľubochnianska dolina, dlouhá je neuvěřitelných 27 km a zajímavostí je, že celým údolím vedla lesní úzkokolejná železnička,  a to dokonce elektrifikovaná. Doba jim ale nepřála a tak zanikla.

Toto je jen takový krátký výtažek, zaměřil jsem se jen na hlavní hřeben. Jen těžko najednou mohu popsat všechny krásy hřebene Veľké Fatry i jejich nespočetných dlouhých dolin.

Ve Veľké Fatře je hodně medvědú. Já jsem naštěstí ještě žádného nepotkal a doufám, že to tak zůstane, po tomto typu hrdinství v žádném případě netoužím